Allmänna affärsvillkor

Allmänna villkor för personer som inte är konsumenter


1. Ändringens föremål

1.1. Dessa allmänna villkor reglerar rättigheter och skyldigheter för köparen och företaget VYBO Electric a.s., med säte på Radlinského 18, 05201 Spišská Nová Ves, ID-nummer: 45537143, VAT ID-nummer: SK2023029822, registrerat i handelsregistret för distriktsdomstolen i Košice I ., avdelning: Sa, bilaga nr. 1689/V, – (hädanefter kallad ”Company VYBO Electric a.s.” eller ”VYBO Electric”) vid ingående av köpekontrakt via Internet, via e-butiken på www.vyboelectric.se.
1.2. I denna del av villkoren är köpare företagare eller personer som inte är konsumenter (nedan kallade ”entreprenörer”).
1.3. En företagare i den mening som avses i dessa villkor är en person som är registrerad i handelsregistret; en person som driver ett företag på grundval av en affärslicens; en person som bedriver verksamhet på grundval av en annan licens än en näringslicens enligt en särskild ordning; en fysisk person som bedriver jordbruksproduktion och är registrerad i registret enligt särskild föreskrift.
1.4. Vid beställning uppger köparen som företagare sitt företagsnamn, säte (huvudkontor), ID-nummer, VAT ID-nummer, telefonnummer och e-postkontakt till den person som agerar för företagarens räkning.
1.5. Köparen – entreprenören medger att garantivillkoren som regleras i dessa villkor samt själva reklamationsförfarandet kan skilja sig från de i villkoren för konsumenter.
1.6. Parterna är överens om att köparen genom att lämna en beställning till Säljaren bekräftar att han samtycker till att dessa Allmänna Villkor och deras villkor gäller för alla försäljningsavtal som ingås på en e-handelswebbplats som drivs av Säljaren på grundval av vilken Säljaren levererar varorna som presenteras på nämnda webbplats till Köparen (nedan kallat ”Köpekontraktet”), samt alla relationer mellan Säljaren och Köparen, i synnerhet som härrör från ingåendet av Försäljningsavtalet och klagomålet om Varor uppstår, hitta applikation.
1.7. De allmänna villkoren är en väsentlig del av köpeavtalet. För det fall säljaren och köparen ingår ett skriftligt köpeavtal där de kommer överens om villkor som avviker från de allmänna villkoren, har köpeavtalets bestämmelser företräde framför de allmänna villkoren.
1.8. De relevanta bestämmelserna i handelsbalken gäller för de rättsförhållanden mellan säljaren och köparen, som är företagare, som inte uttryckligen regleras av dessa allmänna villkor eller ramavtalet mellan säljaren och köparen.
1.9. Listan över varor på en e-handelswebbplats som drivs av säljaren är en katalog över de varor som vanligtvis levereras och säljaren garanterar inte omedelbar tillgänglighet för alla listade varor. Tillgängligheten av varorna kommer att bekräftas för köparen på begäran.

2. Metod för att ingå köpekontrakt

2.1. Köpeavtalet ingås genom att säljaren bindande accepterar köparens erbjudande att ingå köpeavtalet i form av ett e-postmeddelande som köparen skickar till säljaren eller i form av ett formulär som fylls i och lämnas av köparen den säljarens hemsida eller i form av en telefonorder från köparen till säljaren (nedan kallad ”beställning”).
2.2. Ett bindande godkännande av Köparens beställning av Säljaren är en e-postbekräftelse från Säljaren till Köparen om godkännande av beställningen efter Köparens förhandsgodkännande av beställningen och efter att ha kontrollerat varornas tillgänglighet, giltiga priser etc. som begärts. senast Köparens leveransdatum för varorna, markerad som ”orderbekräftelse”. Fastställs ett högre pris är säljaren skyldig att inhämta kundens samtycke till prisändringen enligt gällande prislista innan beställningen bekräftas. Avtalsförhållandet ingås först när kunden ger sitt samtycke till prisändringen och efterföljande bekräftelse (acceptans) av beställningen av säljaren. Alla priser för varor och tjänster samt alla avgifter i nätbutiken är inklusive moms. Det automatiskt verkställda meddelandet om godkännande av beställningen i Säljarens elektroniska system, som Köparen får till sin e-postadress omedelbart efter att ha skickat sin beställning, utgör inte ett bindande godkännande av beställningen; Detta meddelande tjänar endast till att informera köparen om mottagandet av hans beställning. Vid behov kommer all ytterligare information om hans beställning att skickas till köparens e-postadress.
2.3. Det bindande godkännandet av beställningen omfattar särskilt information om namn och specifikation av varan, vars försäljning är föremål för köpekontraktet, ytterligare information om priset på varan eller andra tjänster, information om leveranstiden av varan, namn och uppgift om den plats till vilken varan ska levereras bör, samt uppgift om pris, villkor, typ och datum för varans transport till det avtalade leveransstället för varan för köparen, uppgifter om säljaren (företagsnamn, säte, ID-nummer, handelsregisternummer etc.) eller andra uppgifter.
2.4. Köparen kan meddela Säljaren via e-post eller telefon inom 24 timmar efter att han mottagit beställningen att han avbryter beställningen. Köparen är skyldig att ange namnet på e-postbeskrivningen av de beställda varorna i meddelandet om annullering av order. I händelse av annullering av en beställning kommer Säljaren inte att debitera Köparen några avgifter för att annullera beställningen. Om köparen har betalat säljaren köpeskillingen eller en del av köpeskillingen under tiden fram till annulleringen av beställningen, återbetalar säljaren redan erlagt köpeskilling eller del av köpeskillingen inom 14 dagar från det att beställningen hävts av överföring till Köparens bankkonto, om inte parterna kommer överens om en annan metod för återbetalning av köpeskillingen.
2.5. Enligt ändringen i lag nr 222/2004 om moms är det från 1 januari 2013 inte längre möjligt att ändra uppgifterna i en redan utfärdad skattehandling (faktura). Uppgifterna i skattedokumentet (fakturan) kan endast ändras om kunden ännu inte har tagit emot varorna eller betalat för dem.
2.6. Under pågående kampanjer omfattas försäljningen av varor på Säljarens webbplats av de bindande villkoren för den aktuella kampanjen utöver dessa Allmänna Villkor. Om köparen beställer varor som strider mot villkoren för den aktuella kampanjen, har säljaren rätt att annullera köparens beställning. Kunden kommer att informeras om annulleringen av beställningen via e-post, och vid betalning av köpeskillingen eller del av den kommer pengarna att återföras till det konto som kunden angett inom 14 dagar, om inte annat avtalats med säljare.

3. Säljarens rättigheter och skyldigheter

3.1. Säljaren är skyldig:
a./ att leverera varan till köparen i överenskommen kvantitet, kvalitet och på överenskommelsen date på grundval av beställningen som bekräftats av säljaren och att packa eller utrusta dem för transport på sättet som är nödvändigt för deras bevarande och skydd,
b./ för att bevilja att de levererade varorna överensstämmer med tillämplig lagstiftning i Slovakien
c./ att till köparen, tillsammans med varorna, senast i skriftlig eller elektronisk form, överlämna alla dokument som är nödvändiga för godkännande och användning av varorna och andra dokument som krävs enligt tillämplig lagstiftning (manualer på slovakiska, skattek vitto).
3.2. Säljaren har råder till korrekt och råder tid betalning av köpeskillingen för de varor som levereras av köparen.
3.3. Säljaren har rådgivet att annullera beställningen om inte kan levereras till köparen inom perioden som anges i dessa villkor eller till priset som anges i de allmänna villkoren på grund av slut på lager eller inte-tillgänglighet av Varorna online shop, såvida han inte Kommer överens med kunder om ett byte. Kunderna kommer från informeras via telefon eller e-post från annulling av beställningen och vid betalning av köpeskillingen eller del av denna kommer pengarna att återföras till honom inom 14 dagar till kontot som han ant, om inte annat avtal med säljaren.
3.4. Företaget VYBO Electric a. med. För detta ändamål kan du bekräfta identiteten på den person som har behörighet att skicka meddelandet och kunna använda informationen i beställningen, banköverföringen eller fakturan med förfallodatum.

4. Köparens rättigheter och skyldigheter

4.1. Köparen är skyldig att:
a./ att acceptera de köpta eller beställda varorna,
b./ betala säljaren den överenskomna köpeskillingen inom avtalad tid, inklusive kostnaderna för att leverera varan,
c./ att inte skada säljarens goda namn
d./ att bekräfta mottagandet av varorna på följesedeln med hans underskrift eller underskrift av en person som bemyndigats av honom
4.2. Köparen har rätt att leverera varan i den kvantitet, kvalitet, datum och plats som avtalsparterna kommit överens om i det bindande godkännandet av beställningen.

5. Frakt och betalning

5.1. Varorna säljs i enlighet med Säljarens visade prover, kataloger, datablad och modeller som finns på Säljarens elektronikbutiks hemsida.
5.2. Säljaren är skyldig att utföra Köparens beställning och leverera varan till Köparen inom 30 dagar från Säljarens godkännande av Köparens beställning; köparen accepterar denna leveranstid utan förbehåll.
5.3. Köparen är skyldig att ta emot varan på den plats som anges i säljarens godkännande av köparens beställning. Om köparen inte accepterar varan inom fem arbetsdagar efter utgången av den bindande acceptfristen som anges i köpekontraktet, har säljaren rätt att utan föregående skriftligt kräva ersättning motsvarande de faktiska kostnaderna för försöket med misslyckad leverans av beställningen. uttag. Efter fem arbetsdagar från det datum då köparen var skyldig att ta emot varan har säljaren rätt att frånträda köpeavtalet och sälja varan till tredje part.
5.4. Säljaren har rätt att begära att köparen tar emot varan före utgången av den tid som avtalats i köpeavtalet.
5.5. Vikt, mått och annan information om varorna som finns i säljarens kataloger, broschyrer och andra dokument som anges av tillverkaren kan skilja sig från verkligheten med ± 20 % av det angivna värdet.
5.6. Leveransplatsen för varan är den plats som anges i säljarens orderacceptans, om inte avtalsparterna kommer överens om annat i köpekontraktet.
5.7. Om säljaren levererar varan till köparen på den plats som köparen angett i köpeavtalet, är köparen skyldig att personligen överta varan eller ombesörja att varan övertas av en av köparen befullmäktigad person. frånvaro, enligt köpekontraktet för att överta nämnda varor och att underteckna leverans- och överlämningsprotokoll. Den tredje man som är behörig att överta de varor som anges i köpeavtalet är skyldig att till säljaren överlämna originalet eller en kopia av köpekontraktet samt betalningsbevis för varan och en skriftlig fullmakt. Om leveransen av varorna måste upprepas på grund av köparens frånvaro på den plats som anges i köpekontraktet, kommer alla kostnader som uppstår i samband med detta att bäras av köparen, särskilt den förnyade leveransen av varorna till platsen som anges i köpekontraktet.
5.8. Köparen är skyldig att kontrollera försändelsen, det vill säga varan och dess förpackning, omedelbart vid leverans. Om köparen upptäcker att godset eller varans förpackning är mekaniskt skadad, är han skyldig att underrätta transportören och kontrollera varans skick i hans närvaro. Om köparen upptäcker skada vid mottagandet av varan är köparen skyldig att omedelbart
Omedelbart efter mottagandet av godset upprättas en rapport om omfattningen och typen av skada på godset (skadeanmälan), vars riktighet ska bekräftas av transportören. På grundval av det på detta sätt upprättade och överlämnade protokollet till säljaren kan säljaren efter att ha avslutat skadeärendet hos transportören begära undanröjande av felet i varan, rabatt på varans pris och , i händelse av irreparable defekter i varan, leverans av nya varor till tillhandahålla köparen.
5.9. Vid leverans av ett paket med den slovakiska posten, i händelse av upptäckt av trasig eller skadad förpackning, skada med förlust av innehåll, rekommenderar vi att du inte accepterar paketet eller kontaktar den anställde på fraktföretaget direkt eller med den anställde vid disken på lokala postkontor för att ta itu med det och notera skadan. I händelse av mottagande och upptäckt av trasig eller skadad förpackning, skada med förlust av innehåll, ber vi att rapportera denna händelse senast 24 timmar efter mottagandet av försändelsen i någon slovakisk postfilial. Den skadade produkten, försändelsens förpackning och mottagningsbevis för försändelsen, köphandlingen – fakturan – är nödvändiga för att dokumentera skadan. Du kan informera oss via e-post: reklamacie@vyboelectric.eu om rapportering och registrering av skadan vid vilken som helst filial av Slovak Post.
5.10. Klagomål på mekanisk skada på produkten som inte var uppenbar vid mottagandet av försändelsen ska göras omedelbart efter mottagandet av försändelsen, dock senast 24 timmar efter leverans av varan. Kunden ansvarar för att bevisa att mekanisk skada inte var möjlig även efter noggrann inspektion av produkten och dess förpackning i enlighet med punkt 5.8. Upptäck. Senare reklamationer på grund av mekanisk skada på produkten kan inte längre accepteras. Före första användningen är köparen skyldig att läsa garantivillkoren, inklusive den slovakiska/tjeckiska användarmanualen, och sedan följa denna information noggrant.
5.11. Kunden är skyldig att kontrollera förpackningens fullständighet vid leverans av produkten (både personlig och icke-personlig). Vid leverans med bud ska köparen skriva en skadeanmälan på plats om paketets ofullständighet. Om varan hämtas ut personligen är köparen skyldig att kontrollera innehållet i paketet omedelbart.
5.12. Köparen har rätt att frånträda köpeavtalet om Säljaren inte levererar varan inom den tid som anges i relevant paragraf i Villkoren och Säljaren är skyldig att återbetala Köparen den del av köpeskillingen som redan erlagts i i enlighet med dessa allmänna villkor.
5.13. Köparen får en utskriven faktura för varje leverans. Om ett garantikort krävs får du det i paketet.
5.14.Betalningsmetoder: Kontant vid mottagande av varorna i filialen, betalning med postförskott, betalning a conto.
5.15. Betalning i förskott via banköverföring. Om du väljer att betala med traditionell banköverföring kommer vi automatiskt att skicka dig betalningsinstruktioner via e-post. Vid förskottsbetalning via banköverföring kan leveransdatum påverkas av betalningsdatum. Det är nödvändigt att beloppet sätts in på vårt konto senast fem arbetsdagar efter bekräftelse av beställningen, annars kan beställningen anses annullerad. Om du hämtar varorna personligen måste du visa upp legitimation (medborgar-ID, pass).

6. Köp pris

6.1. Köparen är skyldig att till Säljaren betala köpeskillingen för de varor som avtalats i köpeavtalet eller enligt Säljarens prislista som gäller vid köpeavtalets ingående, inklusive kostnader för leverans av varan (nedan kallad som ”Inköpspriset”) i form av kontant betalning på säljarens angivna filial, postförskott på leveransstället för varan, postförskott av ett budfirma (avgift 1,0 EUR) eller genom banköverföring till säljarens ställe. konto som anges i det bindande godkännandet av beställningen.
6.2. Om köparen betalar köpeskillingen till säljaren genom kontantlös överföring är betalningsdagen den dag då hela köpeskillingen krediteras säljarens konto.
6.3. Köparen är skyldig att betala säljaren köpeskillingen för den avtalade varan inom den tid som anges i köpeavtalet, dock senast vid övertagande av varan.
6.4. I det fall att köparen betalar säljaren köpeskillingen för de varor som överenskommits i köpekontraktet, har köparen rätt att frånträda köpeavtalet och kräva återbetalning av köpeskillingen endast i enlighet med tillämplig lagstiftning i Slovakien .
6.5. De kostnader som är förknippade med uppställning och demontering av varan ingår inte i varans inköpspris och säljaren är inte skyldig att tillhandahålla dessa tjänster till köparen.
6.6. Alla specialerbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inget annat anges för en specifik produkt.

7. Förvärv av äganderätt och överföring av risken för skada på godset

7.1. Köparen förvärvar äganderätt till varan först vid full betalning av hela köpeskillingen för varan.
7.2. Risken för skada på varan övergår till köparen när denne tar över varan från säljaren, eller om han inte gör det i rätt tid, då när säljaren låter honom hantera varan och köparen inte tar över. varorna.

8. Klagomålsförfarande (ansvar för fel, garanti, reklamationer)

8.1. Säljaren ansvarar för tillverkningsfel i varan. Köparen, som är företagare, är skyldig att genast göra gällande sina anspråk gentemot säljaren.
8.2. De nu gällande reklamationsbestämmelserna gäller för handläggning av klagomål i den mån de avser företagare och publiceras på säljarens ovan nämnda hemsida. Om bestämmelserna i reklamationsförfarandet som publiceras på säljarens ovan nämnda webbplats strider mot bestämmelserna i detta reklamationsförfarande i enlighet med dessa villkor för företagare, kommer bestämmelserna i dessa villkor för företagare att gälla för företagaren. Genom att kryssa i rutan innan beställningen skickas till säljaren bekräftar köparen att han har läst och till fullo samtycker till reklamationspolicyn, samtidigt som han bekräftar att han har blivit vederbörligen informerad om villkoren och arten av reklamationen inklusive information om var reklamationen kan göras. göras och om hur garantireparationer kan utföras.
8.3. Reklamationsförfarandet gäller varor köpta av Köparen från Säljaren i form av en elektronisk transaktion på Säljarens webbplats.
8.4. Klagomålsförfarandet i detta formulär gäller alla affärstransaktioner såvida inte andra garantivillkor har avtalats.
8.5. Köparen har rätt att kräva garanti från Säljaren endast för varor som har defekter orsakade av tillverkare, leverantör eller säljare, omfattas av garantin och köps av Säljaren.
8.6. Köparen är skyldig att undersöka varan efter mottagandet av varan. Om han inte gör detta kan han endast göra anspråk på de brister som upptäckts vid besiktningen om han kan bevisa att varan redan hade dessa defekter när han tog emot varan.
8.7. Under garantiperioden har kunden rätt att kostnadsfritt få felet åtgärdat efter att ha presenterat varan, inklusive tillbehör, dokumentation och instruktioner, tillsammans med garantibeviset för säljaren eller servicecentrets auktoriserade representant – det var levereras av tillverkaren och det finns bevis på betalning.
8.8. Om varan har defekter har kunden rätt att framföra reklamation direkt till säljaren. Därefter lämnar kunden sin reklamation till säljarens filial genom att skicka varorna till säljarens filial på adressen VYBO Electric, a.s. levererar. – Servis, Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves, fyller i reklamationsformuläret och överlämnar det till säljaren. Formen på blanketten bestäms av säljaren och dess modell publiceras på säljarens hemsida. Köparen är skyldig att i formuläret exakt ange arten och omfattningen av defekterna i varan. Reklamationsförfarandet för varor som objektivt kan levereras till säljaren börjar den dag då alla följande villkor är uppfyllda:
1. Överlämnande av det ifyllda reklamationsformuläret från köparen till säljaren (klagomålsprotokoll)
2. Leverans av den reklamerade varan från köparen till säljaren,
3. Leverans av lösenord mm på varan från köparen till säljaren (gäller frekvensomriktare)
Säljaren rekommenderar att köparen försäkrar försändelsen av varor. Säljaren tar inte emot varor som skickas mot postförskott. Den dag då klagomålet görs gällande anses också vara inledningen av klagomålsförfarandet. Den reklamerade varan ska levereras till säljarens säte, om inte säljaren eller den angivna personen anger annat (t.ex. leverera varan direkt till den angivna personen). Om något är oklart, kontakta VYBO Electric a. med. till numret +421 951 183 424 eller till mejlet reklamacie@vyboelectric.eu
8.9. Köparen är skyldig att omedelbart anmäla produktfel till säljaren, annars förlorar köparen rätten att få felet åtgärdat utan kostnad från säljaren.
8.10. 30-dagarstiden enligt konsumentskyddslagen gäller inte för handläggning av ett klagomål av en köpare som är företagare. Handläggningstiden för klagomål från företagare är inte reglerad i lag, men vårt företag åtar sig att behandla klagomål från företagare i den mening som avses i dessa villkor inom 60 dagar.
8.11. Köparen har inte rätt till någon garanti för fel som säljaren fick kännedom om vid avtalets ingående eller som han borde ha känt till med hänsyn till de omständigheter under vilka köpeavtalet ingicks.
8.12. Istället för att undanröja felet kan säljaren när som helst byta ut den defekta vara med en funktionell om detta inte medför allvarliga svårigheter för köparen.
8.13. Köparens rätt att hävda garantin mot säljaren upphör:
1. genom att lämna in betalningskvitton, tillbehör eller dokumentation av varorna,
2. genom att inte rapportera uppenbara fel vid mottagande av varorna,
3. efter utgången av garantiperioden för varorna,
4. mekanisk skada på varan orsakad av köparen,
5. Användning av godset under förhållanden som inte överensstämmer med den naturliga miljön eller den miljö som är avsedd för drift på grund av deras fuktighet, kemiska och mekaniska effekter
6. på grund av felaktig hantering, drift eller försummelse av skötsel av godset,
7. Skada på godset på grund av överbelastning eller användning i strid med de villkor som anges i dokumentationen, allmänna principer, tekniska standarder eller säkerhetsföreskrifter i Slovakien,
8. Skada på godset på grund av oundvikliga eller oförutsebara händelser,
9. Skador på godset på grund av oavsiktlig skada och oavsiktlig försämring,
10. på grund av oprofessionellt ingripande, transportskador, skador orsakade av vatten, brand, statisk eller atmosfärisk elektricitet eller annan force majeure,
11. Hantering av godset av obehöriga personer, demontering av godset m.m.
8.14. Garantin täcker inte normalt slitage på föremålet (eller någon del därav) orsakat av användning. En förkortad produktlivslängd utgör därför inget fel och kan inte reklameras.
8.15. För det fall varan inte motsvarar köpekontraktet när den accepteras av köparen (s.k. motstridighet till köpekontraktet) har köparen rätt att kräva att säljaren framställer varan i ett skick som motsvarar köpet. Kontraktet kan bero på På köparens begäran kan varan återbetalas kostnadsfritt och utan onödigt dröjsmål, antingen genom att varorna byts ut eller genom att de repareras. Om ett sådant tillvägagångssätt inte är möjligt kan köparen begära en rimlig rabatt på varans pris eller frånträda avtalet. Detta gäller inte om köparen kände till avtalsbrottet innan han övertog varan eller själv orsakat avtalsbrottet. En avvikelse från köpeavtalet som visar sig inom sex månader från mottagandet av varan anses vara en avvikelse som förelåg redan vid mottagandet av varan, förutsatt att detta inte strider mot varans beskaffenhet eller motsatsen inte kan bevisas. I händelse av en diskrepans mellan varan och avtalet har företagaren rätt till den så kallade rättelse, nämligen:
– att bringa konsumentvarorna i avtalsmässigt skick genom att kostnadsfritt reparera dem
– genom en lämplig nedsättning av köpeskillingen
– Ersättningsleverans av varorna
– genom att frånträda avtalet
8.16. Säljaren är skyldig att behandla reklamationen och slutföra reklamationsförfarandet på något av följande sätt:
1. genom att överlämna de reparerade varorna,
2. genom utbyte av varor,
3. genom att återbetala inköpspriset för varorna,
4. genom att ge en lämplig rabatt på varans pris,
5. en skriftlig inbjudan att utföra den tjänst som föreskrivs av säljaren,
6. Rimligt avslag på reklamationen.
8.17. Garantitiden är 12 månader (såvida inte annan garantitid har avtalats i enskilda fall) och börjar den dag då varan tas emot av köparen. Garantitiden baseras på tillverkarens garantivillkor i enlighet med relevanta bestämmelser i handelslagen (§429 ff.). Tillverkarens garanti för köpare är begränsad för utvalda produkter.
8.18. Garantiperioden som publiceras i produktkatalogen på ovanstående sida är baserad på civillagen och gäller inte för företagare och gäller därför inte för dessa allmänna villkor.
8.19. Garantitiden förlängs med den period under vilken köparen inte kunnat använda varan på grund av garantireparationen av varan.
8.20. Vid byte av varan mot en ny kommer köparen att få ett dokument som anger de utbytta varorna, och alla andra krav kommer att göras på basis av den ursprungligen utfärdade fakturan och detta reklamationsdokument. Om varan byts ut mot en ny, börjar garantitiden igen från mottagandet av de nya varorna, men endast för de nya varorna.
8.21. Först kan kunden begära att säljaren kostnadsfritt reparerar eller byter ut konsumtionsvaror. Köparens rätt att byta varan föreligger endast om detta inte är oproportionerligt i förhållande till felets art. Det auktoriserade servicecentret avgör om felet är proportionerligt i form av en skriftlig bedömning av defekten. Baserat på detta beslut kommer ytterligare lagstadgade åtgärder att inledas.
8.22. Alla garantireparationer är kostnadsfria, förutsatt att garantianspråket i enlighet med punkt 8.13 i dessa allmänna villkor inte har upphört att gälla när de görs gällande.
8.16. Säljaren är skyldig att behandla reklamationen och slutföra reklamationsförfarandet på något av följande sätt:
1. genom att överlämna de reparerade varorna,
2. genom utbyte av varor,
3. genom att återbetala inköpspriset för varorna,
4. genom att ge en lämplig rabatt på varans pris,
5. en skriftlig inbjudan att utföra den tjänst som föreskrivs av säljaren,
6. Rimligt avslag på reklamationen.
8.17. Garantitiden är 12 månader (såvida inte annan garantitid har avtalats i enskilda fall) och börjar den dag då varan tas emot av köparen. Garantitiden baseras på tillverkarens garantivillkor i enlighet med relevanta bestämmelser i handelslagen (§429 ff.). Tillverkarens garanti för köpare är begränsad för utvalda produkter.
8.18. Garantiperioden som publiceras i produktkatalogen på ovanstående sida är baserad på civillagen och gäller inte för företagare och gäller därför inte för dessa allmänna villkor.
8.19. Garantitiden förlängs med den period under vilken köparen inte kunnat använda varan på grund av garantireparationen av varan.
8.20. Vid byte av varan mot en ny kommer köparen att få ett dokument som anger de utbytta varorna, och alla andra krav kommer att göras på basis av den ursprungligen utfärdade fakturan och detta reklamationsdokument. Om varan byts ut mot en ny, börjar garantitiden igen från mottagandet av de nya varorna, men endast för de nya varorna.
8.21. Först kan kunden begära att säljaren kostnadsfritt reparerar eller byter ut konsumtionsvaror. Köparens rätt att byta varan föreligger endast om detta inte är oproportionerligt i förhållande till felets art. Det auktoriserade servicecentret avgör om felet är proportionerligt i form av en skriftlig bedömning av defekten. Baserat på detta beslut kommer ytterligare lagstadgade åtgärder att inledas.
8.22. Alla garantireparationer är kostnadsfria, förutsatt att garantianspråket i enlighet med punkt 8.13 i dessa allmänna villkor inte har upphört att gälla när de görs gällande.
8.23. Om defekten är avhjälpbar kommer varan att repareras. Om reparation inte är möjlig och felets art inte hindrar normal användning kan säljaren och köparen komma överens om en skälig rabatt på varans pris. Om rabatt ges är en senare reklamation på detta fel inte möjlig.
8.24. Om det är ett fel som inte kan avhjälpas och som hindrar varan från att användas på rätt sätt som en felfri vara, har säljaren rätt att byta ut den defekta varan mot en vara med samma eller liknande användningsegenskaper eller att utfärda en kreditnota .
8.25. Vid väsentligt avtalsbrott genom leverans av defekt vara kan köparen:
a) kräva eliminering av defekter genom att leverera ersättningsvaror för defekta varor, leverans av saknade varor och eliminering av rättsliga fel,
b) kräva att defekter åtgärdas genom att varorna repareras om defekterna kan avhjälpas,
c) kräva en skälig rabatt på köpeskillingen eller frånträda avtalet.
8.26. Köparen har endast rätt att välja mellan de krav som anges i punkt 8.25 om han underrättar säljaren om reklamationen i rätt tid eller utan onödigt dröjsmål efter detta meddelande. Köparen kan inte ändra det påstådda kravet utan säljarens samtycke. Om det visar sig att defekterna i varan är irreparable defekter eller att deras undanröjande skulle medföra oproportionerliga kostnader, får köparen kräva leverans av ersättningsvaror om han begär detta av säljaren omedelbart efter att ha meddelat säljaren detta. Om säljaren inte åtgärdar bristerna i varan inom skälig anståndstid eller om han före utgången av tidsfristen meddelar att han inte kommer att åtgärda bristerna, kan köparen frånträda avtalet eller kräva skälig rabatt på köpeskillingen. .
8.27. Om köparen underlåter att göra sin reklamation inom den i punkt 8.26 angivna fristen, har han rätt att göra gällande fel i varan som vid obetydligt avtalsbrott.
8.28. Om leverans av defekta varor bryter mot avtalet på ett oväsentligt sätt kan köparen antingen kräva leverans av den saknade vara och undanröjande av andra fel i varan eller rabatt på köpeskillingen.
8.29 Säljaren är skyldig att leverera den saknade varan och att undanröja rättsfel i varan, om inte köparen begär rabatt på köpeskillingen eller frånträder avtalet. Säljaren kommer att avhjälpa andra fel efter eget gottfinnande genom reparation eller ersättningsleverans, varvid den valda metoden för att avhjälpa felet inte får orsaka oskäliga kostnader för köparen.
8.30. Om köparen begär undanröjande av fel i varan, får han inte göra ytterligare anspråk på fel i varan före utgången av den ytterligare skäliga tid som han måste bevilja säljaren för detta ändamål, med undantag för anspråk t.ex. skadestånd och avtalsviter, om inte säljaren informerar köparen om att han inte kommer att fullgöra sina skyldigheter inom denna tid. Denna period ska mätas i enlighet med avsnitt 8.10 i dessa villkor.
8.31. Såvida inte köparen sätter en tidsfrist i enlighet med punkt 8.26 eller begär rabatt på köpeskillingen, kan säljaren meddela köparen att han kommer att avhjälpa defekterna inom en viss tid. Om köparen inte informerar säljaren om sitt avslag omedelbart efter mottagandet av ett sådant meddelande, innebär detta meddelande att en tidsfrist sätts i enlighet med avsnitt 8.26.
8.32. Om säljaren inte lyckas undanröja defekterna i varan inom den tid som anges i punkterna 8.26 eller 8.27, kan köparen begära rabatt på köpeskillingen eller frånträda avtalet om han underrättar säljaren om sin avsikt att frånträda köpeskillingen. kontrakt vid fastställande av tidsfristen i enlighet med avsnitt 8.26 eller inom rimlig tid innan man frånträder kontraktet. Köparen kan inte ändra det valda kravet utan säljarens samtycke.
8.33. I dessa villkor är ett avtalsbrott väsentligt om den avtalsbrytande parten visste vid den tidpunkt då avtalet ingicks eller var rimligen förutsebart vid den tidpunkten med hänsyn till syftet med avtalet som återspeglas i avtalets villkor eller de omständigheter under vilka avtalet ingicks att den andra parten inte skulle ha något intresse av att fullgöra sina skyldigheter som följer av detta avtalsbrott. Vid tveksamhet kan det antas att avtalsbrottet inte är väsentligt.
8.34. Die Bearbeitung einer Reklamation bezieht sich nur auf die in dem Reklamationsformular angegebenen Mängel.
8.35. Das Recht des Käufers, einen Mangel an den Waren zu reklamieren, ist erschöpft, nachdem der Käufer sein Recht ausgeübt und den Verkäufer aufgefordert hat, den Mangel an den Waren gemäß diesen Reklamations- und Geschäftsbedingungen zu beheben, und unabhängig vom Ausgang der Reklamation ist der Käufer nicht berechtigt, denselben einmaligen Mangel (nicht einen Mangel der gleichen Art) erneut zu reklamieren.
8.36. Die für die Entgegennahme der Ware erforderlichen Unterlagen sind bei der Niederlassung im Falle des Kaufs des Unternehmers, des Umsatzsteuerzahlers vorzulegen:
– Waren, die zur persönlichen Abholung bestellt wurden, dürfen nur vom Geschäftsführer des Unternehmens oder einer von ihm bevollmächtigten Person abgeholt werden.
– Soll die Ware durch einen Mitarbeiter des Unternehmens abgeholt werden, ist eine Vollmacht des Geschäftsführers mit der ID-Nummer des beauftragten Mitarbeiters erforderlich.
– Zur Überprüfung des Geschäftsführers bzw. der von ihm bevollmächtigten Person ist die Vorlage eines gültigen Personalausweises und eines Handelsregister- bzw. Gewerberegisterauszugs erforderlich, um Verwechslungen bei der Warenübernahme zu vermeiden.
8.37. Mitteilungen im Zusammenhang mit dem Anspruch:
Im Reklamationsfall gelieferte Ware, die Zugangspasswörter zum System enthält, kann ohne Reparatur zurückgegeben werden, da eine Neuinstallation des Gerätes und die Behebung der Systemstörung nicht möglich ist. Der Kunde ist verpflichtet, bei der Geltendmachung einer Reklamation die ihm mitgeteilten Passwörter anzugeben bzw. diese vor Zustellung einer Reklamation zu entfernen. Es ist nicht möglich, die Beschwerde zu bearbeiten, ohne die Produktpasswörter zu entfernen. Wird der Zugang gesperrt, nachdem der Verkäufer oder die Servicestelle die Reklamation übernommen hat, gilt als Beginn des Reklamationsverfahrens das Datum der Zustellung der Zugangscodes an den Kunden. Wenn der Kunde das übernommene Gerät ohne Originalverpackung oder Ersatzverpackung übergibt, ist die Firma VYBO Electric a.s. übernimmt keine Haftung für mögliche Schäden am Gerät während des Transports zum Servicecenter. Für den Fall, dass das Servicecenter im Gerät die Software oder Firmware ändert, übernimmt VYBO Electric a.s. ist nicht verantwortlich für eine Änderung der Steuerung des Geräts, für den Verlust von Data oder für Schäden, die durch den Verlust der auf dem Gerät gespeicherten Data entstehen.

9. Återträde från köpekontraktet

9.1. Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet om lagret är slutsålt, varan inte finns tillgänglig eller om tillverkaren, importören eller leverantören av de varor som avtalats i köpeavtalet har stoppat tillverkningen eller gjort ändringar så allvarliga att detta är i fall av säljarens skyldigheter enligt köpekontraktet eller på grund av force majeure är omöjligt eller om han, trots alla rimliga ansträngningar från dennes sida, inte kan leverera varan till kunden inom den tid som anges i dessa allmänna villkor eller i online-villkoren för butikens angivna pris. Säljaren är skyldig att omedelbart informera köparen om denna omständighet och att inom 14 dagar från meddelande om frånträdande från avtalet återlämna den redan betalda depositionen för de varor som överenskommits i köpekontraktet genom överföring till det konto som anges av köparen. Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet, även om köparen inte tagit emot varan inom fem arbetsdagar från den dag då köparen var skyldig att ta emot varan.
9.2. En köpare som inte är konsument har möjlighet att frånträda köpeavtalet endast med säljarens samtycke.
9.3. Köparen, som är företagare, kan erbjudas ett ersättningsuttag från köpekontraktet beroende på skicket på de returnerade varorna, förlusten av garantin och det aktuella priset på de returnerade varorna. Varornas skick bedöms av säljaren. Vid överenskommelse om villkor som är godtagbara för båda parter kommer varorna att returneras på säljarens bekostnad. Säljaren har rätt att fakturera köparen för de merkostnader som uppstår. Säljaren förbehåller sig rätten att inte tillåta återkallelse på grund av produktens beskaffenhet och dess skick vid tidpunkten för returen.
9.4. Köparen utnyttjar sin rätt att frånträda avtalet med säljarens skriftliga medgivande.
9.5. Genom att frånträda köpekontraktet är köparen ömsesidigt bekräftad och skyldig att leverera varan till säljaren tillsammans med tillbehör, inklusive dokumentation, instruktioner, garantikort, betalningskvitto m.m. i originalförpackningen genom att skicka den till adressen: VYBO Electric, a.s.- Servis, Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves. Köparen skickar varan till säljaren tillsammans med tillbehör, inklusive dokumentation, instruktioner, garantikort, betalningsbevis m.m. och i originalförpackningen (nedan kallad ”varor”) till adressen i enlighet med föregående mening endast genom budtjänst. Säljaren tar inte emot varor som skickas mot postförskott. Vi rekommenderar att försäkra varorna.
9.6. Om köparen frånträder avtalet med ömsesidigt samtycke, kommer även eventuellt tilläggsavtal som är relaterat till avtalet som köparen har frånträdt att sägas upp från början.
9.7. Med säljarens samtycke kan köparen frånträda avtalet, vars föremål är leverans av varor, även innan ångerfristen har löpt ut.
9.8 Vid frånträde av avtalet som säljaren har samtyckt till kommer säljaren att återbetala köpeskillingen till köparen eller en del av köpeskillingen som köparen bevisligen har betalat i samband med avtalets ingående eller fortsättningen i enlighet med avsnitt 6.7. i dessa allmänna villkor. Köpeskillingen återbetalas till köparen inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Säljaren kommer att återbetala köpeskillingen eller en del av den genom att överföra den till köparens bankkonto.
9.9 Säljaren har ingen skyldighet att återbetala köpeskillingen eller någon del därav till köparen i enlighet med punkt 9.8 i dessa villkor innan varorna har levererats av köparen till säljaren. Betalning för de köpta Varorna kommer därför endast att göras av Säljaren till Köparen när de returnerade Varorna har levererats tillbaka till den adress som anges i punkt 9.5 i dessa Allmänna Villkor,
10. VYBO Electric förbehåller sig rätten att göra typografiska fel.


Allmänna villkor för personer som är konsumenter


1. Ändringens föremål

1.1. Dessa allmänna villkor reglerar köparens och företaget VYBO Electric a.s.s rättigheter och skyldigheter, med säte: Radlinského 18, 05201 Spišská Nová Ves, ID: 45537143, momsnummer: SK2023029822, registrerat i Handelsrättens tingsrättsregister av Košice I., Sektion: Sa , införandenummer 1689/V, – (hädanefter kallad ”VYBO Electric a.s.” eller bara ”VYBO Electric”) vid ingående av försäljningsavtal via Internet, via e-butiken på www.vyboelectric .se,

2. Definitioner

2.1. När det gäller dessa allmänna villkor har termerna som definieras i denna artikel 2. betydelsen som ges i följande punkter i denna artikel.
2.2. E-butik. E-Shop är VYBO Electrics onlinebutik på webbplatsen www.vyboelectric.se och möjliggör köp av de varor som erbjuds av VYBO Electric på denna webbplats.
2.3. Registrering. Vid registrering fylls ett elektroniskt formulär i som innehåller fält för att fylla i uppgifter om köparen, inklusive personuppgifter. Uppgifterna markerade med en asterisk är obligatoriska uppgifter som måste fyllas i för framgångsrik registrering. Registrering är inte ett obligatoriskt krav för att använda e-butiken, men det är förknippat med vissa fördelar med VYBO Electric
(Rabatter, regelbunden information om rabatter och specialerbjudanden i VYBO Electric-butiker).
2.4. Köpare. Köparen i denna del av villkoren är konsumenten.
2.4.1. En konsument i den mening som avses i dessa villkor är varje fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett köpeavtal inte agerar inom ramen för sin kommersiella verksamhet, anställning eller yrkesverksamhet.
2.4.2. Vid beställning uppger köparen som konsument sitt för- och efternamn, sin hemadress, sitt telefonnummer och sin e-postkontakt.
2.4.3. Avtalsparterna har kommit överens om att köparen, genom att kryssa i rutan innan beställningen skickas till säljaren, bekräftar att han samtycker till tillämpningen av dessa allmänna villkor och deras villkor på alla försäljningsavtal som ingås på en e-handelswebbplats som drivs av honom fullföljas av säljaren. Baserat på säljaren
levererar de varor som presenteras på respektive webbplats till köparen (nedan kallat ”köpavtalet”) och för alla relationer mellan säljaren och köparen, som uppstår särskilt vid ingående av köpeavtal och vid reklamation på varan.
2.4.4 De allmänna villkoren är en väsentlig del av köpeavtalet. För det fall säljaren och köparen ingår ett skriftligt köpeavtal där de kommer överens om villkor som avviker från de allmänna villkoren, har köpeavtalets bestämmelser företräde framför de allmänna villkoren.
2.5 Behörig person. En auktoriserad person är en annan person än köparen som i en bindande order anges som den till vilken de beställda varorna ska levereras. Att ange namnet på den auktoriserade personen i beställningsformuläret anses vara deras tillstånd att ta emot de beställda varorna.
2.6 Beställningsformulär. Beställningsformuläret är ett elektroniskt formulär som innehåller köparens eller auktoriserade persons personuppgifter, namnet på de beställda varorna, inköpspriset för de beställda varorna inklusive moms, leveransplatsen, typen av leverans (transportsätt) för varan och priset för leverans av varan till leveransorten.
2.7 Aktuellt utbud av varor. Det aktuella sortimentet av varor är sortimentet av varor som publiceras på ovan nämnda webbplats, som särskilt innehåller varornas textnamn (t.ex. typ, typ av elmotor, frekvensomformare, mjukstartare, växellåda, parametrar, etc.) och information om aktuellt pris. Ändringar av det aktuella sortimentet av varor (inklusive prisändringar) träder i kraft från det att de publiceras på ovan nämnda webbplats. Köpavtal som ingåtts före respektive ändring av det aktuella varusortimentet påverkas inte av denna ändring. Varorna är framför allt elmotorer, frekvensomformare, mjukstartare och växellådor…

3. Ingående av köpekontrakt

3.1. Köpeavtalet ingås när säljaren bindande accepterar köparens erbjudande att ingå köpeavtal i form av ett e-postmeddelande från köparen till säljaren eller i form av ett formulär som fylls i och skickas av köparen via säljarens hemsida eller i form av en telefonorder från köparen till säljaren (nedan kallad ”order”).
3.2 Ett bindande godkännande av Köparens beställning av Säljaren är en e-postbekräftelse från Säljaren till Köparen om godkännande av beställningen efter Köparens föregående godkännande av beställningen och efter kontroll av varornas tillgänglighet, gällande priser och beställningen från Köparen önskade leveransdatum för varorna, markerat som ”orderbekräftelse”. Fastställs ett högre pris är säljaren skyldig att inhämta kundens samtycke till prisändringen enligt gällande prislista innan beställningen bekräftas. Avtalsförhållandet ingås först när kunden ger sitt samtycke till prisändringen och efterföljande bekräftelse (acceptans) av beställningen av säljaren. Alla priser för varor och tjänster samt alla avgifter i nätbutiken är inklusive moms. Det automatiskt verkställda meddelandet om godkännande av beställningen i Säljarens elektroniska system, som Köparen får till sin e-postadress omedelbart efter att ha skickat sin beställning, utgör inte ett bindande godkännande av beställningen; Denna kommunikation är endast av informativ karaktär och tjänar till att informera köparen om mottagandet av sin beställning. Vid behov kommer all ytterligare information om hans beställning att skickas till köparens e-postadress.
3.3. Det bindande godkännandet av beställningen omfattar särskilt information om namn och specifikation av varan, vars försäljning är föremål för köpekontraktet, ytterligare information om priset på varan eller andra tjänster, information om leveranstiden av varan, namn och uppgift om den plats till vilken varan ska levereras bör, samt uppgifter om pris, villkor, sätt och datum för varans transport till den för köparen överenskomna leveransorten för varan. ,
Uppgifter om säljaren (företagsnamn, säte, ID-nummer, handelsregisternummer etc.) eller andra uppgifter.
a./ Förklaring om att köparen har bekantat sig med dessa allmänna villkor, som är en integrerad del av köpekontraktet, och samtycker till dem;
b./ Förklaring att han informerats om möjligheten att frånträda köpekontraktet,
c./ Bevilja ovillkorligt samtycke till behandling och användning av dina personuppgifter i enlighet med lagen nr 428/2002 om skydd av personuppgifter för VYBO Electrics interna ändamål och i det fall att kunden även tillhandahåller uppgifter om en tredje part som har rätt att ta över varorna att han gör det endast med hans samtycke och att den registrerade är medveten om förfarandena, rättigheterna och skyldigheterna i dessa allmänna villkor,
d./ Försäkran om att all information som lämnats av honom är sann.
3.4. Erbjudandet att ingå ett avtal löper ut:
a./Avslag på köparens förslag av VYBO Electric
b./ tills 5-dagarsfristen för att godkänna förslaget har löpt ut utan resultat.
3.5. Godkännande av förslaget att ingå köpeavtal är ett skriftligt uttalande i rätt tid från VYBO Electric till köparen där VYBO Electric bekräftar att man accepterar köparens förslag att ingå köpeavtalet. Acceptet av erbjudandet i rätt tid träder i kraft i det ögonblick då godkännandet av erbjudandet skickas till köparen, nämligen som en ”orderbekräftelse” till den e-postadress som anges i beställningsformuläret. Tystnad eller passivitet från VYBO Electrics sida utgör inte acceptans av erbjudandet.
3.6. Köparen har inte rätt att självständigt ingå köpeavtal. Företaget VYBO Electric har rätt att tyst avslå förslaget att ingå köpekontrakt utan att ange skäl.
3.7. Köpeavtalet ingås i det ögonblick då godkännandet av erbjudandet att ingå avtalet träder i kraft, d.v.s. H. i det ögonblick acceptans av erbjudandet – den bekräftade beställningen – levereras till köparen. Föremålet för det ingångna köpeavtalet är VYBO Electrics skyldighet att leverera de beställda varorna till köparen på angivet utlämningsställe, samt köparens skyldighet att ta emot varan på avtalad tid på leveransstället och att betala inköpspriset och fraktkostnader.
3.8. Eventuell ändring av beställningen efter ingåendet av köpeavtalet utgör ett förslag till ändring av innehållet i köpeavtalet och är endast möjlig med ömsesidigt samtycke från köparen och VYBO Electric. VYBO Electric är inte skyldig att acceptera ett förslag om ändring av innehållet i köpeavtalet.

4. Säljarens rättigheter och skyldigheter

4.1. Säljaren är skyldig att på grundval av den av säljaren bekräftade beställningen leverera varan till köparen i överenskommen kvantitet, kvalitet och på avtalat datum samt att packa eller utrusta dem för transport på ett sådant sätt att det säkerställs. deras bevarande och skydd Varor överensstämmer med gällande lagstiftning i Slovakien. Överlämna dem till köparen tillsammans med varorna i skriftlig eller elektronisk form, med alla handlingar som behövs för godtagande och användning av varorna och andra dokument som krävs enligt gällande lagstiftning (skattekvitto).
4.2. Säljaren har rätt till korrekt och rätt tid betalning av köpeskillingen från köparen för den levererade varan.
4.3. Säljaren har rätt att annullera beställningen om den inte kan leverera varan till köparen inom den period som anges i dessa villkor eller till det pris som anges i de allmänna villkoren på grund av slut på lager eller inte-tillgänglighet av Varorna Online-Shop, såvida han inte kommer överens med kunden om ett byte. Kunden kommer att informeras via telefon eller e-post om annullering av beställningen och vid betalning av köpeskillingen eller del av denna kommer pengarna att återföras till honom inom 14 dagar till det konto som han angett, om inte annat avtalats med säljaren.

5. Köparens rättigheter och skyldigheter

5.1. Köparen är skyldig: att ta över den köpta eller beställda varan, att betala den överenskomna köpeskillingen inklusive kostnaderna för leverans av varan till säljaren inom avtalad tid, att inte skada säljarens goda firmanamn, att bekräfta acceptansen av varorna i Förse följesedeln med sin underskrift eller underskrift av en av honom befullmäktigad person
5.2. Köparen har rätt att leverera varan i den kvantitet, kvalitet, datum och plats som avtalsparterna kommit överens om i det bindande godkännandet av beställningen.

6. Inköpspriset för varorna

6.1 Inköpspriset för de beställda varorna anges i det aktuella erbjudandet, i beställningen och i orderbekräftelsen, vilket representerar VYBO Electrics accept av erbjudandet att ingå avtalet. Inköpspriset inkluderar moms och anges i euro.
6.2 Inköpspriset för Varorna inkluderar inte kostnaderna för att transportera Varorna från VYBO Electrics lager till leveransstället, vilket kommer att faktureras Köparen separat, beroende på metoden för att transportera Varorna till den leveransplats som valts av köparen.
6.3 Alla erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inte annat anges för en specifik produkt.
6.4 Genom att ingå köpeavtalet förbinder sig köparen att betala köpeskillingen till VYBO Electric på något av följande sätt, bland vilka köparen kan välja vid beställning av varan:
a./ Förskottsbetalning till VYBO Electric-kontot via betalningsorder (före leverans av varorna),
b./ Postförskott – kontant betalning till budet vid mottagande av varorna
6.5. Köparens skyldighet att betala köpeskillingen är uppfylld när köpeskillingen krediteras det VYBO Electric-konto som anges i orderbekräftelsen eller när köpeskillingen överlämnas till budet. Vid betalning till VYBO Electrics konto förbinder sig köparen att tillhandahålla korrekt variabelsymbol som anges i orderbekräftelsen. Köparen bekräftar att om en felaktig variabelsymbol skrivs in, kan det elektroniska systemet eventuellt inte koppla den krediterade betalningen till hans beställning.
6.6. De priser som anges i vår webbutik vid beställningstillfället gäller. Priserna på varor i området ”Totalpris” visas inklusive moms.
6.7 Visningen av varorna på en e-handelswebbplats som drivs av säljaren är endast i illustrativt syfte. Representationen av färgtoner beror bland annat på kvaliteten på skärmen eller annan enhet du använder

7. leveranstid

7.1. Den leveranstid under vilken VYBO Electric är skyldig att leverera varan till köparen anges i orderbekräftelsen. Om inget annat anges i orderbekräftelsen åtar sig VYBO Electric att leverera varan till köparen senast 15 dagar efter orderbekräftelsen.
7.2. Med olika alternativ för att leverera varor med tung vikt, eller transport till utlämningsstället är förknippat med olika leveranstider. Vid val av fraktsätt för varorna informeras köparen alltid om den leveranstid som vanligtvis förknippas med respektive typ av transport. Vid leverans av varor med standardvikter anses även leveranstider som standard.
7.3 Om du väljer betalningssätt för köpeskillingen till VYBO Electric-kontot börjar leveransperioden när köpeskillingen krediteras VYBO Electric-kontot, förutsatt att köparen har angett rätt variabelsymbol vid betalningen. Vid inmatning av felaktig variabelsymbol börjar leveranstiden inte förrän betalning har tilldelats köparens beställning.

8. Plats för leverans

8.1 Leveransplatsen är den adress som anges av Köparen i beställningen som leveransplats och bekräftad av VYBO Electric som leveransplats.

9. Typ av godstransport och leveransplats

9.1. Metoden för att transportera varorna till leveransstället kan väljas av köparen vid beställning av varorna.
9.2. Typerna av transport av varor till leveransplatsen är:
1. Leverans med bud inom 2 dagar (förskottsbetalning)
2. När en alternativ transport avtalas av transportföretag efter att transportpriset avtalats i förväg.
9.3. Du får information om transportpriset (transport schablonbelopp) och den vanliga transporttiden till leveransstället.

10. Leverans av varor

10.1. VYBO Electrics leveransskyldighet fullgörs genom att de beställda varorna överlämnas till köparen eller en behörig person på utlämningsstället. Köparen är skyldig att skriftligen bekräfta leverans och mottagande av varan på följesedeln, som han även får en kopia av. Tillsammans med följesedeln får köparen ett fakturakvitto som även fungerar som garantikort.
10.2. VYBO Electrics skyldighet att leverera varan anses vara uppfylld även om VYBO Electric var redo att överlämna varan till köparen på avtalad tid och plats, eller om den tillåter denne att överta varan och köparen accepterar varan. har inte tagit över av andra skäl än VYBO Electrics.
10.3. I händelse av att köparen inte accepterar varan och varorna returneras till VYBO Electric, har VYBO Electric rätt att frånträda köpekontraktet och att kräva ersättning från köparen för transport- och paketeringskostnaderna förknippade med den misslyckade leveransen av varor.

11. Ansvar för defekter och garantivillkor

11.1. Företaget VYBO Electric ansvarar för fel som varorna har när de övertas av köparen och som orsakats av VYBO Electric samt för fel som uppstår under garantitiden (tillverkningsfel). Garantitiden är 24 månader och börjar den dag då köparen tar emot varan. Ett skattekvitto fungerar som garantibevis. Säljaren ansvarar för tillverkningsfel i varan och köparen är skyldig att omedelbart göra reklamation till säljaren i enlighet med gällande reklamationsregler. Information om servicepunkter kommer att meddelas köparen via telefon eller e-post vid behov.
11.2. Det giltiga reklamationsförfarandet som publiceras på säljarens webbplats gäller för behandlingen av reklamationer. Genom att kryssa i rutan innan beställningen skickas till säljaren bekräftar köparen att han har läst och till fullo samtycker till reklamationspolicyn, samtidigt som han bekräftar att han har blivit vederbörligen informerad om villkoren och arten av reklamationen på varorna, inklusive information om där reklamationen kan göras och om genomförandet av garantireparationer i enlighet med munnen § 18 stycke 1 i lag nr 250/2007 Z . ut ur. om konsumentskydd och om ändring av det slovakiska nationella rådets lag nr 372/1990 om brottsförseelser, i dess ändrade lydelse (nedan kallad ”lagen”).
11.3. Reklamationsförfarandet gäller varor köpta av Köparen från Säljaren i form av en elektronisk transaktion på Säljarens webbplats.
11.4. Klagomålsförfarandet i detta formulär gäller alla affärstransaktioner såvida inte andra garantivillkor har avtalats.
11.5. Köparen har rätt att kräva garanti från Säljaren endast för varor som har defekter orsakade av tillverkare, leverantör eller säljare, omfattas av garantin och köps av Säljaren.
11.6. Köparen är skyldig att besiktiga varan omedelbart vid mottagandet av varan. Om han inte gör detta kan han göra anspråk på de defekter som upptäckts vid denna inspektion, men måste bevisa att varan redan hade dessa defekter vid mottagandet av varan.
11.7. Under garantitiden har kunden rätt att kostnadsfritt få felet åtgärdat efter att ha uppvisat varan, inklusive tillbehör, dokumentation och instruktioner, för säljarens auktoriserade representant tillsammans med garantibrevet eller betalningskvittot, vilket även fungerar som ett garantibevis.
11.8. Om varan har defekter har kunden rätt att lämna in klagomålet till säljarens kontor i enlighet med § 3.1 § 18 punkt 2 i lagen genom att leverera varorna till adressen till VYBO Electric a.s. – Servis, Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves, fyller i reklamationsformuläret och överlämnar det till säljaren. Formen på formuläret bestäms av Säljaren och dess mall publiceras på Säljarens hemsida. Köparen är skyldig att i formuläret exakt ange arten och omfattningen av defekterna i varan. Kunden har rätt att lämna in ett klagomål till en person som är auktoriserad av tillverkaren av varorna för att utföra garantireparationer (nedan kallad ”behörig person”). Listan över namngivna personer ingår i garantibrevet eller skickas av säljaren till köparen. Reklamationsförfarandet för varor som objektivt kan levereras till säljaren börjar den dag då alla följande villkor är uppfyllda:
a./ Överlämnande av det ifyllda reklamationsformuläret från köparen till säljaren,
b./ Leverans av den reklamerade varan från köparen till säljaren,
c./ Överföring av åtkomstkoder, lösenord etc. av varorna från köparen till säljaren.
Säljaren rekommenderar att köparen försäkrar försändelsen av varor. Säljaren tar inte emot varor som skickas mot postförskott. Den dag då klagomålet görs gällande anses också vara inledningen av klagomålsförfarandet. Den reklamerade varan ska levereras till säljarens säte, om inte säljaren eller den angivna personen anger annat (t.ex. leverera varan direkt till den angivna personen). Om något är oklart, kontakta VYBO Electric a. med. till numret +421 951 183 424 eller till mejlet reklamacie@vyboelectric.eu.
11.9. Säljaren är skyldig att acceptera klagomålet på sitt huvudkontor eller från en person som utnämnts av honom i enlighet med § 11 i den tyska civillagen (BGB). 18 § 2 st lagen.
11.10. Säljaren är skyldig att säkerställa närvaron på den punkt som utsetts i enlighet med punkt 11.9 i dessa allmänna villkor för mottagande av klagomål från en person som är behörig att behandla klagomål i enlighet med § 18 § 3 i lagen.
11.11. Köparen är skyldig att omedelbart anmäla produktfel till säljaren, annars förlorar köparen rätten att få felet åtgärdat utan kostnad från säljaren.
11.12. Säljaren eller en av honom utsedd person ska till Köparen utfärda en bekräftelse på påståendet om reklamationen om varan i en lämplig form som Säljaren valt, t.ex. i form av ett e-postmeddelande eller skriftligt, i vilket han är skyldig att specificera defekterna i varan i enlighet med avsnitt för att markera 18 § 5 § i lagen och informera konsumenten om hans rättigheter som följer av 5 §. 622 § och paragraf 623 i civillagen. Om reklamationen görs med hjälp av fjärrkommunikation är säljaren skyldig att omedelbart skicka bekräftelsen på reklamationen till köparen; Om omedelbar leverans av bekräftelsen inte är möjlig, ska den levereras omedelbart, men senast tillsammans med ett dokument som bekräftar att klagomålet är avgjort; Bekräftelse av reklamationens påstående krävs inte om köparen har möjlighet att styrka reklamationens påstående på annat sätt.
11.13. Baserat på köparens beslut om vilken av hans rättigheter enligt § 622 och § 623 i tyska civillagen som gäller, är säljaren eller den person som utsetts av honom skyldig att bestämma hur klagomålet ska behandlas i enlighet med § § 2 bokstav m ) i lagen omedelbart, i mer komplicerade fall inom 3 dagar från det att reklamationsförfarandet inletts, i motiverade fall, särskilt när en komplicerad teknisk bedömning av varornas skick krävs, senast 30 dagar fr.o.m. datumet då klagomålsförfarandet inleddes. Efter att ha fastställt hur klagomålet ska behandlas kommer säljaren eller den av honom utsedda personen att behandla klagomålet omedelbart i berättigade fall, klagomålet kan också behandlas senare. Behandlingen av reklamationen får dock inte ta längre tid än 30 dagar från ansökningsdagen. Efter att tidsfristen för att behandla reklamationen har löpt ut har konsumenten rätt att frånträda avtalet eller byta ut varan mot nya varor. Säljaren informerar Köparen om slutförandet av reklamationsförfarandet och resultatet av reklamationen i den form som överenskommits mellan båda parter (e-post och rekommenderad post) och samtidigt skickas reklamationsprotokollet till Köparen tillsammans med varan .
11.14. Garantin gäller inte för fel som meddelats säljaren när avtalet ingicks eller som han borde ha känt till med hänsyn till omständigheterna kring köpeavtalets ingående.
11.15. Istället för att undanröja felet kan säljaren när som helst byta ut den defekta vara med en funktionell om detta inte medför allvarliga svårigheter för köparen.
11.16. Rätten till gratis garantireparation upphör:
a./ genom att lämna in garantikortet, tillbehören eller produktdokumentationen
b./ genom att inte rapportera uppenbara fel vid mottagande av varan
c./ Garantiperiodens utgång för varorna
d./ mekanisk skada på varan av köparen
e./ Användning av varan under förhållanden som inte överensstämmer med den naturliga miljö som produkten bör placeras i på grund av fukt, kemisk och mekanisk påverkan
f./ på grund av felaktig hantering, service eller försummelse av skötsel av godset
g./ Skada på godset på grund av överbelastning eller användning i strid med de villkor som anges i dokumentationen,
h./ Allmänna principer, tekniska standarder eller säkerhetsföreskrifter som är tillämpliga i Slovakien
i./ på grund av skada på varan som är hänförlig till oundvikliga eller oförutsebara händelser
j./ Skador på godset på grund av oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring
k./ på grund av oprofessionellt ingripande, skada under transport, skada orsakad av vatten, brand, statisk eller atmosfärisk elektricitet eller annan force majeure
l./ genom att störa varor från en obehörig person.
11.17. Garantin täcker inte normalt slitage på föremålet (eller någon del därav) orsakat av användning. En förkortad produktlivslängd utgör därför inget fel och kan inte reklameras. Garantin täcker inte skador orsakade av naturligt eller överdrivet mekaniskt slitage, användning av varan under andra förhållanden än temperatur, dammighet, fuktighet, kemiska och mekaniska effekter av den miljö där varorna normalt används. Garantin gäller inte heller skador orsakade av naturkatastrofer, våldshandlingar eller väderpåverkan eller manipulering av obehöriga personer. Garantin upphör att gälla om produktparametrar är felaktigt valda för det avsedda ändamålet eller om produkten (drivenheten) är felaktigt installerad i enheten. När du installerar produkten (elmotor) i enheten (cirkulär, etc.), är det nödvändigt att välja rätt typ av produkt (elmotor) enligt det tekniska databladet eller dokumentationen för den specifika enheten. Om frekvensomriktaren är installerad i en hemmabyggd enhet är köparen ansvarig för produktvalet och bär de risker som är förknippade med att specificera eller välja en lämplig produkt. När du väljer rätt typ av elmotor är det viktigt att tänka på följande: motoreffekt, motorvridmoment, motorhastighet, monteringsdesign, strömkälla (frekvens, spänning, nätstabilitet), temperatur, fuktighet eller andra yttre påverkan. När elmotorn ansluts till elnätet är det nödvändigt att använda en motorstartare för att förhindra fasavbrott. Underlåtenhet att uppmärksamma ovanstående faktorer kan leda till skada på produkten. I detta fall är VYBO Electric inte skyldig att byta ut varan eller göra ett reklamation. Varorna som reklameras måste åtföljas av ett skriftligt reklamationsprotokoll med en beskrivning av defekten; metoden för anslutning av enheten och indikationen av den auktoriserade person med lämpliga kvalifikationer som anslutit enheten till det elektriska nätverket; ett förslag till behandling av ett krav; en kopia av inköpskvittot (faktura); Vid behov en skadeanmälan om godset skadats under transporten.
11.18. För det fall varan inte motsvarar köpekontraktet när den accepteras av köparen (s.k. motstridighet till köpekontraktet) har köparen rätt att kräva att säljaren framställer varan i ett skick som motsvarar köpet. Kontraktet kan bero på På köparens begäran kan varan återbetalas kostnadsfritt och utan onödigt dröjsmål, antingen genom att varorna byts ut eller genom att de repareras. Om ett sådant tillvägagångssätt inte är möjligt kan köparen begära en rimlig rabatt på varans pris eller frånträda avtalet. Detta gäller inte om köparen kände till avtalsbrottet innan han övertog varan eller själv orsakat avtalsbrottet. En avvikelse från köpeavtalet som visar sig inom sex månader från mottagandet av varan anses vara en avvikelse som förelåg redan vid mottagandet av varan, förutsatt att detta inte strider mot varans beskaffenhet eller motsatsen inte kan bevisas. I händelse av en motsägelse mellan varan och avtalet har konsumenten rätt till den så kallade rättelse, nämligen:
a./ genom att föra konsumentvarorna i avtalsmässigt skick genom att reparera dem kostnadsfritt
b./ genom lämplig nedsättning av köpeskillingen
c./ Ersättningsleverans av godset
d./ genom att frånträda avtalet
11.19. Säljaren är skyldig att behandla reklamationen och slutföra reklamationsförfarandet på något av följande sätt:
a./ genom att överlämna reparerade varor,
b./ genom utbyte av varor,
c./ genom att återbetala köpeskillingen för varorna,
d./ genom att betala en rimlig rabatt på varans pris,
e./ genom en skriftlig begäran om att överta den av säljaren angivna tjänsten,
f./ motiverat avslag på varuklagomålet.
11.20. Säljaren är skyldig att till Köparen, senast 30 dagar från dagen för reklamationen från post- eller bud- eller leveranstjänstleverantören, utfärda ett skriftligt dokument om sättet att fastställa hur reklamationen ska behandlas och reklamationen. eller via e-post.
11.21. Garantitiden är 24 månader (såvida inte annan garantitid har avtalats i enskilda fall) och börjar den dag då varan tas emot av köparen.
11.22. Garantitiden förlängs med den period under vilken köparen inte kunnat använda varan på grund av garantireparationen av varan.
11.23. Vid byte av varan mot en ny kommer köparen att få ett dokument som anger de utbytta varorna, och alla andra reklamationer kommer att göras på basis av den ursprungliga följesedeln och detta reklamationsdokument. Om varan byts ut mot en ny, börjar garantitiden igen från mottagandet av de nya varorna, men endast för de nya varorna.
11.24. För det första kan konsumenten begära att säljaren kostnadsfritt reparerar eller byter ut konsumtionsvaror. Köparens rätt att byta varan föreligger endast om detta inte är oproportionerligt i förhållande till felets art. Det auktoriserade servicecentret avgör om felet är proportionerligt i form av en skriftlig bedömning av defekten. Baserat på detta beslut kommer ytterligare lagstadgade åtgärder att inledas.
11.25. Alla garantireparationer är kostnadsfria, förutsatt att rätten att göra anspråk på garantin i enlighet med punkt 11.16 i dessa Allmänna villkor ännu inte har löpt ut vid användningstillfället.
11.26. Om det är ett avhjälpbart fel kommer reklamationen att behandlas i enlighet med köparens beslut enligt punkt 11.13. av dessa klagomål och villkor på följande sätt:
a./ säljaren ser till att felet rättas, eller
b./ Säljaren kommer att ersätta den defekta varan.
11.27. Om det finns ett fel som inte kan avhjälpas, eller om det är ett enstaka avhjälpbart fel som upprepas flera gånger, eller om det finns ett större antal olika avhjälpbara fel som gör att varan inte kan användas på avsett sätt och är felfri, säljaren kommer, beroende på fall, Vid behov kan köparens beslut fattas i enlighet med punkt 11.13. I enlighet med dessa klagomål och villkor kan ett klagomål göras enligt följande:
a./ genom att byta ut varan mot en annan funktionell vara med samma eller bättre tekniska parametrar, eller
b./ Om säljaren inte kan byta ut varan mot en annan, kommer han att lösa reklamationen genom att utfärda en kreditnota för den defekta varan.
11.28. Klagomålshanteringen avser endast de fel som anges i reklamationsformuläret.
11.29. För klagomålsändamål anses förekomsten av ett korrigerbart fel mer än två gånger som ett upprepat korrigerbart fel.
11.30. Vid reklamation anses ett större antal olika avhjälpbara defekter vara den samtidiga förekomsten av fler än tre olika avhjälpbara defekter.
11.31. Köparen har rätt att göra gällande fel i varan efter att ha utövat sin rätt och begärt att säljaren avhjälper felet i varan i enlighet med punkt 8.8. När dessa reklamations- och affärsvillkor har uttömts och oavsett utgången av reklamationen, har han inte längre rätt att upprepade gånger hävda samma engångsfel (inte ett fel av samma slag).

12. Klagomålsförfarande (detaljer)

12.1 Den lagstadgade garantitiden på 24 månader gäller för sålda varor, om inte annat anges. Det bifogade försäljningskvittot fungerar även som leverans- och garantibevis. Garantitiden börjar den dag då varan överlämnas till köparen. Efter att garantitiden har löpt ut upphör rätten att göra anspråk. Köparens rättigheter och skyldigheter regleras av civillagen. Garantin kan begäras på adressen till nätbutiken kostnaderna för leverans står köparen för. Garantin täcker inte skador orsakade av naturligt eller överdrivet mekaniskt slitage, användning av varan under andra förhållanden än temperatur, dammighet, fuktighet, kemiska och mekaniska effekter av den miljö där varorna normalt används. Garantin gäller inte heller skador orsakade av naturkatastrofer, våldshandlingar eller väderpåverkan eller manipulering av obehöriga personer. Garantin upphör att gälla om produktparametrar är felaktigt valda för det avsedda ändamålet eller om produkten (drivenheten) är felaktigt installerad i enheten. När du installerar produkten (elmotor) i enheten (cirkulär, etc.), är det nödvändigt att välja rätt typ av produkt (elmotor) enligt det tekniska databladet eller dokumentationen för den specifika enheten. Om frekvensomriktaren är installerad i en hemmabyggd enhet är köparen ansvarig för produktvalet och bär de risker som är förknippade med att specificera eller välja en lämplig produkt. När du väljer rätt typ av elmotor är det viktigt att tänka på följande: motoreffekt, motorvridmoment, motorhastighet, monteringsdesign, strömkälla (frekvens, spänning, nätstabilitet), temperatur, fuktighet eller andra yttre påverkan. När elmotorn ansluts till elnätet är det nödvändigt att använda en motorstartare för att förhindra fasavbrott. Underlåtenhet att uppmärksamma ovanstående faktorer kan leda till skada på produkten. I detta fall är VYBO Electric inte skyldig att byta ut varan eller göra ett reklamation. Varorna som reklameras måste åtföljas av ett skriftligt reklamationsprotokoll med en beskrivning av defekten; metoden för anslutning av enheten och indikationen av den auktoriserade person med lämpliga kvalifikationer som anslutit enheten till det elektriska nätverket; ett förslag till behandling av ett krav; en kopia av inköpskvittot (faktura); Vid behov en skadeanmälan om godset skadats under transporten. Säljaren är skyldig att ta ställning till reklamationen inom 30 kalenderdagar efter skriftlig leverans.

13. Annullering av beställningen, frånträde från kontraktet

13.1. Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet om lagret är slutsålt, varan inte finns tillgänglig eller om tillverkaren, importören eller leverantören av de varor som avtalats i köpeavtalet har stoppat tillverkningen eller gjort ändringar så allvarliga att detta är i fall av säljarens skyldigheter enligt köpekontraktet eller på grund av force majeure är omöjligt eller om han, trots alla rimliga ansträngningar från dennes sida, inte kan leverera varan till kunden inom den tid som anges i dessa allmänna villkor eller i online-villkoren för butikens angivna pris. Säljaren är skyldig att omedelbart informera köparen om denna omständighet och att inom 14 dagar från meddelande om frånträdande från avtalet återlämna den redan betalda depositionen för de varor som överenskommits i köpekontraktet genom överföring till det konto som anges av köparen. Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet, även om köparen inte tagit emot varan inom fem arbetsdagar från den dag då köparen var skyldig att ta emot varan.
13.2. Köparen har rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange skäl enligt bestämmelserna i lag nr 102/2014 Coll om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster på grund av ett avtal som ingåtts på distans eller utanför affärslokalerna för avtalet som ingåtts av säljaren och ändrar vissa lagar (nedan ”lag om konsumentskydd vid försäljning av varor”) inom 14 dagar efter mottagandet av varorna. Inom denna period har köparen rätt att packa upp och testa varorna på ett sätt som liknar det som är vanligt vid köp i en klassisk ”stationär” butik. Att testa innebär dock inte att man börjar använda produkten och sedan skickar tillbaka den till säljaren. Varan anses ha övertagits av köparen om köparen eller en av honom nämnd tredje man, med undantag för speditören, övertar alla delar av den beställda varan eller om
a./ De varor som köparen beställt i en beställning levereras separat, vid tidpunkten för mottagandet av den senast levererade varan eller om
b./ levererar varor som består av flera delar eller delar vid tidpunkten för acceptans av den sista delen eller sista delen eller om
c./ Varorna kommer att levereras upprepade gånger under den angivna perioden vid tidpunkten för acceptans av den först levererade varan.
13.3. Genom att skicka beställningen till säljaren bekräftar köparen att säljaren har fullgjort sina informationsskyldigheter i rätt tid och på ett korrekt sätt enligt 3 § 1 st lagen om konsumentskydd vid köp av varor.
13.4. Köparen kan utöva rätten att frånträda avtalet med säljaren skriftligen eller i form av en anteckning på annat varaktigt medium eller med hjälp av en avtals ångerblankett som skickas till säljarens postadress, nämligen VYBO Electric a.s. Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves. Du kan ladda ner formuläret för uppsägning av kontrakt här (klicka här för att visa uppsägningsformuläret).
13.5. Ångerrätten från köpeavtalet med hjälp av ångerblanketten från avtalet i enlighet med föregående punkt i dessa allmänna villkor måste innehålla de uppgifter som krävs däri, särskilt den exakta specifikationen av varorna, orderdatum, för- och efternamn på konsument(er) beställning, adress till konsument(er), underskrift av konsument(er), sätt på vilket säljaren ska återbetala redan mottagen betalning, särskilt kontonummer och/eller postadress, datum. . Genom att frånträda köpekontraktet är köparen skyldig att leverera varan och tillbehören inklusive dokumentation, instruktioner, garantikort, betalningsbevis etc. till säljaren. och om möjligt i originalförpackningen, genom att skicka den till adressen VYBO Electric a.s., Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves. skicka. Om köparen genom att frånträda avtalet lämnar tillbaka varan till säljaren tillsammans med tillbehör, inklusive dokumentation, instruktioner, garantikort, betalningsbevis m.m. (nedan kallad ”Varor”) som ska skickas via ett budfirma till den adress som anges i föregående mening. Säljaren tar inte emot varor som skickas av köparen mot postförskott. Vi rekommenderar att försäkra varorna.
13.6. Om köparen frånträder avtalet, kommer även eventuellt ytterligare avtal som är relaterat till avtalet som köparen trädde ur att hävas från början.
13.7. Köparen kan även frånträda avtalet om leverans av varan innan ångerfristen har löpt ut. Ångerfristen bibehålls om köparen skickar meddelande om utnyttjande av ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.
13.8. Efter frånträdande av avtalet kommer säljaren att ersätta köparen för alla betalningar som köparen bevisligen har gjort i samband med avtalets ingående, i synnerhet köpeskillingen inklusive kostnader för leverans av varan. Säljaren är dock inte skyldig att ersätta köparen för merkostnader om köparen har valt ett annat fraktsätt än det billigaste vanliga fraktsättet som säljaren erbjuder. Ytterligare kostnader är skillnaden mellan de leveranskostnader som köparen valt och kostnaderna för det billigaste vanliga fraktsättet som erbjuds av säljaren. Betalningar återbetalas till köparen inom 14 dagar från den dag då säljaren mottagit köparens meddelande om frånträde från köpekontraktet. Betalning kommer att ske på samma sätt som Köparen betalade Säljaren, såvida inte Köparen har angett en annan betalningsmetod i ångerformuläret, utan att ådra sig några ytterligare avgifter.
13.9. Säljaren är inte skyldig enligt dessa Allmänna Villkor att återbetala betalningar som gjorts till Köparen innan Varorna har levererats till denne av Köparen eller tills Köparen bevisar att Varorna har återlämnats till Säljaren. Betalning för de köpta varorna av säljaren till köparen kommer därför att ske först efter att de returnerade varorna har returnerats till den adress som anges i dessa Allmänna Villkor.
10/13 I händelse av att köparen frånträder avtalet i enlighet med punkt 15.2. i dessa Allmänna Villkor och förser säljaren med använda, skadade eller ofullständiga varor eller värdet av varan i fråga minskas genom hantering av varan som går utöver den behandling som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktionalitet, är säljaren berättigad till ersättning mot köparen med värdet av att reparera varan och återställa varan till ursprungligt skick eller Säljaren har rätt att kräva ersättning av konsumenten för varans minskade värde.
13/11 Köparen är skyldig att returnera varan tillsammans med tillbehör, inklusive dokumentation, instruktioner, garantikort, betalningskvitto etc. eller överlämna dem till säljaren senast 14 dagar efter datumet för frånträdande från kontraktet. i originalförpackning.
13/12 Vid frånträde av avtalet står köparen för de direkta kostnaderna för att returnera varan till säljaren eller den person som säljaren utsett att ta emot varan. De direkta kostnaderna för att returnera varor kan inte beräknas tillräckligt i förväg. Enligt tillgänglig information beror den uppskattade uppskattningen av dessa kostnader på varornas storlek, vikt, avståndet från varornas returplats och de priser till vilka den valda transportören tillhandahåller sina tjänster till köparen, allt från EUR 2 till 250 EUR.
13.13. Vid frånträde av avtalet står köparen även för de direkta kostnaderna för att returnera varorna, som på grund av sin natur inte kan returneras med bud. De direkta kostnaderna för att returnera varor kan inte beräknas tillräckligt i förväg. Enligt den tillgängliga informationen beror den uppskattade uppskattningen av dessa kostnader på varornas storlek, vikt, avståndet från varornas returplats och de priser till vilka den valda transportören tillhandahåller sina tjänster till köparen från 4 EUR. till 250 EUR.
13.14. För det fall Köparen inte fullgör någon av de skyldigheter som anges i punkt 13.4. och 13,5. i dessa Allmänna Villkor är frånträde från köpekontraktet inte giltigt och effektivt och säljaren är inte skyldig att återbetala alla kontrollerbara betalningar i enlighet med punkt 13.8. av dessa Allmänna Villkor till köparen och har samtidigt rätt till ersättning för de kostnader som är förknippade med att returnera varan till köparen.
13.15. Köparen kan inte frånträda avtalet, vars föremål är försäljning av varor gjorda enligt konsumentens specifika krav, varor tillverkade på mått eller specifikt avsedda för en konsument.
13.16. Vid utfärdande av kreditnota kan ett giltigt ID-kort krävas av köparen för verifiering för att skydda köparens äganderätt. Genom att visa upp identitetskortet för granskning samtycker köparen till behandling av personuppgifter i enlighet med lagen. NEJ. 122/2013 Coll. om skydd av personuppgifter, ändrad genom efterföljande lagstiftning.

14. Integritetspolicy

14.1. Att lämna en beställning via VYBO Electric e-butik kräver bekräftelse av kundens samtycke till dessa Allmänna Villkor och samtycke till behandlingen av kundens personuppgifter i enlighet med lagen. NEJ. 122/2013 Coll. om skydd av personuppgifter såsom ändrad genom senare lagstiftning
14.2. Avtalsparterna har kommit överens om att köparen, om han är en fysisk person, upplyser säljaren om sitt för- och efternamn, adressen till sin stadigvarande bostad inklusive postnummer, personnummer, telefonnummer, mailadress, kontonummer m.m. och storleken på inkomsten. Om säljaren behandlar ytterligare personuppgifter om köparen kommer denne att behandla dessa i den utsträckning som krävs för att fullgöra de skyldigheter som följer av köpeavtalet. Köparen förser frivilligt säljaren med personuppgifter i syfte att fullgöra sina skyldigheter enligt köpeavtalet och vidare kommunikation med honom. Utan deras tillhandahållande kan säljaren inte korrekt uppfylla avtalet med köparen och det är därför inte möjligt att ingå det med köparen. Syftet med att behandla dessa personuppgifter är att utfärda ett skattedokument, förhållanden före avtal, identifiera köparen, bekräfta beställningen via telefon eller e-post, leverera varor, hantera lojalitetsprogram för kunder och genomföra marknadsföringsaktiviteter, Information om kampanjer, nyheter och rabatter.
14.3. VYBO Electric behandlar personuppgifter för en fysisk person – kunden (köparen) eller auktoriserad person i syfte att ingå ett köpekontrakt och fullgöra sina skyldigheter enligt köpeavtalet; De används främst för fakturering, orderhantering och leverans av de beställda varorna. VYBO Electric ansvarar för att säkerställa att de personuppgifter som överförs av en fysisk person inte används för andra ändamål, i synnerhet inte vidarebefordras till tredje part (med undantag för de personer som är ansvariga för leveransen av försändelserna).
14.4. VYBO Electric behandlar en fysisk persons personuppgifter i följande utsträckning: namn, efternamn, bostadsort, e-postadress, faktureringsadress, leveransadress, kontakttelefonnummer.
14.5. I händelse av att Kunden vid registrering eller beställning av varor anger att han samtycker till att skicka det aktuella erbjudandet och annan kommersiell information till VYBO Electric, kommer VYBO Electric att skicka den till den e-postadress han angav vid registrering eller beställning av varor.
14.6. Vi försäkrar dig om att dina personuppgifter kommer att behandlas säkert och professionellt i den utsträckning som behövs och att det inte kommer att förekomma dataläckor eller annat missbruk. I inget fall kommer vi att vidarebefordra dem till tredje part, förutom de som är inblandade i leveransen av de beställda varorna (budfirmor etc.). Vi vill dock påpeka att din e-postadress (inga andra personuppgifter) i allmänhet inte räcker för att identifiera dig. Vi försäkrar dig om att alla personer som kommer i kontakt med dina personuppgifter har fått instruktioner om korrekt hantering av personuppgifter.
14.7. Säljaren informerar härmed köparen om att i enlighet med paragraf 10 § 3 bokstav b) lag nr 122/2013 om skydd av personuppgifter, i dess ändrade lydelse, behandlar säljaren, som operatör, uppgifterna som en del av ingående av ett köpeavtal personliga uppgifter om köparen utan samtycke från köparen som den registrerade, eftersom behandlingen av köparens personuppgifter utförs av säljaren inom ramen för pre-kontraktuella relationer med köparen och behandlingen av köparens personuppgifter är nödvändig för fullgörandet av köpeavtalet, vars avtalspart är köparen krävs. Genom att kryssa i motsvarande ruta innan beställningen skickas kan köparen ge sitt samtycke i enlighet med 11 § 1 st personuppgiftslagen, säljaren får använda sina personuppgifter, särskilt de som nämns ovan eller de som avser säljarens aktiviteter i I samband med sändning av information om nya produkter, rabatter och kampanjer för de erbjudna varorna är det nödvändigt att bearbeta och lagra dem och bearbeta dem i alla dess informationssystem relaterade till sändning av information om nya produkter, rabatter och specialerbjudanden för de varor som erbjuds Varorna är anslutna. Köparen ger säljaren detta samtycke under en viss tid tills syftet med att behandla köparens personuppgifter är uppfyllt. Efter att ha fullgjort behandlingssyftet får säljaren omedelbart tillgång till köparens personuppgifter. Köparen kan när som helst återkalla sitt samtycke till behandling av personuppgifter skriftligen. Samtycket upphör att gälla inom en månad efter leverans av återkallelse av samtycke från köparen till säljaren.
14.8. Köparen har rätt och möjlighet att uppdatera personuppgifter direkt i online-läge på nätbutikens hemsida i kundområdet direkt efter inloggning.
14.9. Säljaren försäkrar att han, i enlighet med 6 § 2 st. bokstav c) Zn OOÚ, samlar in personuppgifter uteslutande för de ändamål som anges i punkterna 14.1 och 14.2. och 14.3. dessa förhållanden.
14/10 Säljaren försäkrar att i enlighet med 6 § 2 st. bokstav e) Zn säkerställer att personuppgifter endast behandlas och används på ett sätt som motsvarar det ändamål för vilket de samlades in.
14.11 Säljaren försäkrar att i enlighet med § 6 Stycke 2 bokstav i) Zn LLC kommer att behandla personuppgifter i enlighet med allmän anständighet och agera på ett sätt som inte strider mot Zn. LLC eller andra allmänt bindande lagbestämmelser och kommer inte att kringgå dem.
14.12 Köparen har rätt att begära en skriftlig begäran från Säljaren
a./ att få bekräftelse på om personuppgifter om honom behandlas eller inte,
b./ Information i allmänt begriplig form om behandlingen av personuppgifter i informationssystemet i den mån:
c./ identifikationsuppgifterna för säljaren och säljarens representant, om de är utsedda,
d./ processorns identifieringsuppgifter; detta gäller inte om säljaren kontrollerar insamlingen av personuppgifter i enlighet med art 8. OOU,
14.13. Om köparen misstänker att hans personuppgifter behandlas olagligt kan han lämna in en begäran till Slovakiens byrå för skydd av personuppgifter om att inleda ett förfarande för skydd av personuppgifter.
14.14 Samtycke till behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål: Jag ger härmed mitt samtycke i enlighet med 11 § i lag nr 122/2013 om skydd av personuppgifter, som ändrats av efterföljande lagstiftning, till behandlingen av mina personuppgifter data till omfattningen av min e-postadress företaget VYBO Electric a. s., med säte på Radlinského 18, 052 01 Spišská Nová Ves, ID: 45537143 för marknadsföringsändamål. Samtidigt samtycker jag till överföring av mina personuppgifter till tredje part. Jag förklarar att jag har följt 15 § punkt 1. 1 informerar dig om villkoren för operatörens behandling av personuppgifter

15. Slutbestämmelserna i de allmänna villkoren

15.1. Dessa allmänna villkor träder i kraft den 1 februari 2019.
15.2. Eventuella ändringar av dessa villkor kommer att träda i kraft samma dag som de publiceras på ovan nämnda webbplats. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna villkor. Skyldigheten att lämna skriftligt meddelande om ändringar av dessa Allmänna Villkor fullgörs genom att de publiceras på webbplatsen för Säljarens elektroniska butik. För ett giltigt ingått avtal gäller dock de allmänna villkoren vid tidpunkten för avtalets ingående.
15.3. I tveksamma fall har avtalsparterna kommit överens om att användningsperioden är perioden från överlämnandet av varan till köparen (inklusive leveransdagen) i enlighet med dessa Allmänna Villkor fram till den dag då varan avlämnas. tillbaka till säljaren.
15.4. Avtalsparterna har kommit överens om att kommunikationen mellan dem i första hand ska ske i form av e-postmeddelanden.
15.5. De relevanta bestämmelserna i civillagen, lag nr 22/2004 om elektronisk handel och om ändringar av lag nr 128/2002 om statlig kontroll av den inre marknaden på konsumentskyddsområdet och om ändringar av vissa lagar , i ändrad lydelse Lag nr 284/2002 Coll., i dess ändrade lydelse, lag nr 250/2007 Coll., om konsumentskydd och om ändring av det slovakiska nationella rådets lag nr 372/1990 Coll., om brott, i dess ändrade lydelse , och lag nr 102 /2015 Coll om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster på grundval av ett distansavtal eller ett avtal som ingåtts utanför säljarens affärslokaler och om ändringar i vissa lagar.
15.6 Eventuella tvister mellan säljare och köpare kan även avgöras utanför domstol. I ett sådant fall kan köparen-konsumenten kontakta föremålet för tvistlösning utanför domstol, till exempel Slovak Trade Inspection och eftersom tvisten kan lösas genom alternativa tvistlösningsplattformar.
15.7. Dessa allmänna villkor träder i kraft gentemot köparen när köparen skickar den elektroniska beställningen.
15.8. Genom att lämna beställningen bekräftar köparen att han har läst dessa allmänna villkor och samtycker till dem i sin helhet
16. VYBO Electric förbehåller sig rätten till tryckfel.

Varukorg